Bendra informacija
Tvarus, antrinis arba tiesiog šiukšlių dizainas. Taip pavadintas interjero dizainerių kūrybos objektas šiandien yra pagrindinis, populiariausias ir madingiausias Lietuvoje. Tačiau, vystydami tvarias dizaino idėjas, šalies kūrėjai supranta, kad daugybė sprendimų jau įgyvendinta ir auditoriją nustebinti dabar – išties sudėtinga. Todėl jie mobilizuoja visą savo kūrybinį potencialą bei sukuria tai, kas atrodo sunkiai įtikėtina. Kaip šios tvarios ir originalios kūrybos rezultatai atrodo realybėje, kalbamės su birželio pradžioje visoje Lietuvoje vykusio didžiausio šalies dizaino renginio „Dizaino savaitė‘24“ koordinatore Gabriele Gurevičiene.
Gabriele, už ne itin patrauklaus šiukšlių dizaino pavadinimo šiandien slepiasi šalies dizainerių darbai, kurie Lietuvą garsina visame pasaulyje. Kodėl tvarumas dabar toks svarbus ir kuo jis gali nustebinti?
Šiųmetę „Dizaino savaitę“ pavadinome KISMAS. Jis ir rodo, kad šiandien, kaip niekada anksčiau, yra svarbu skatinti tvarų vartojimą, spręsti globalius nestabilaus pasaulio ir kasdienybės iššūkius. Todėl dizaineriai ieško pozityvių atsakymų, technologinių sprendimų, kuria praktiškus produktus, kurie taupo energiją, leidžia panaudoti patvarias ir perdirbamas medžiagas.
Tvarumo tema suteikia viltį išvysti švaresnį rytojų. Todėl dizaineriai tampa ne pačių objektų, bet labiau medžiagos kūrėjais. Ši idėja kyla dėl to, kad visko yra tiek daug sukurta ir itin sunku atrasti kažką naujo, kai kalbama apie formas. Taigi dabar dauguma naujovių dizaine atrandama per medžiagas. Kadangi jos yra naudojamos antrąsyk, galima sakyti, kad kūrėjai kuria iš šiukšlių.
Tačiau šis atliekų dizainas šiandien neretai peržengia visas iki šiol mūsų turėto suvokimo ribas.
Tikrai taip. Kūrybai dabar naudojamos ne tik kanapės ar perdirbamas popierius. Šiais laikais perdirbti bandoma viską ir atrastos medžiagos gali tikrai nustebinti. Tai matoma ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, renginyje pristatysime kūrėjus NUNOKO. Tai šviestuvų prekės ženklas, kurio ypatybė yra gamtai draugiška medžiaga – grybiena. Sunku patikėti, kad grybai gali tapti interjero elementų kūrybos šaltiniu. Kitas vertas dėmesio yra dizainerio Simono Tarvydo prekės ženklas INDI. Jis atstovauja iš perdirbto popieriaus gaminamus šviestuvus. Šie dizaino objektai atrodo lyg būtų betoniniai, nors yra itin lengvi ir draugiški gamtai.
Kuo dar unikalūs Lietuvos kūrėjų darbai, kokios dizaino kryptis šalyje populiarios?
Dabartines interjero dizaino tendencijas Lietuvoje galima išskirti į lietuviškas ir europietiškas. Kaip ir visoje Europos Sąjungoje, pašonėje vykstant karui, šiemet dizaineriai ieško pozityvumo ir skatina optimizmą ryškiomis spalvomis. Žinoma, pastarosios dažniau matomos užsienio ženklais prekiaujančiuose salonuose. Tuo metu lietuviškos įmonės išlieka ištikimos natūralumui. Natūralus medis, akmuo, linas, oda. Šios medžiagos dažniausiai pasirenkamos tiek Lietuvoje veikiančių didžiųjų įmonių, tiek ir pačių dizainerių.
O kuo išskirtinė šiemet vykusi pati „Dizaino savaitė‘24“?
Nors renginys organizuotas jau devynioliktą kartą, šiemet jo programa buvo gausiausia. Tai didžiausia „Dizaino savaitės“ šventė per visą gyvavimo laikotarpį, renginys vyko Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Panevėžio, Alytaus, Telšių ir Anykščių erdvėse, turėjome labai daug ir labai skirtingų dalyvių.
Daug dėmesio buvo skirta vartojimui, šiukšlinimui, tvarumui. Pristatėme daugybę objektų, sukurtų vengiant perteklinio atliekų susidarymo, panaudojant natūralias ar jau perdirbtas žaliavas. Kaip ir kasmet mūsų tikslas – padėti Lietuvos visuomenei atrasti naujas tvarumo idėjas ir suprasti vartojimo bei šiukšlinimo padarytą įtaką mus supančiai aplinkai. Pastebime, kad renginio lankytojai vis labiau domisi jaunųjų dizainerių kūryba, kadangi kūrėjams vis aktualesnė gamtos tausojimo ideologija, kurios šitaip stinga vyresnėse kartose.
Ačiū už pokalbį!