Bendra informacija
S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas yra tikras drąsos, ryžto ir didingos istorijos paminklas, po tiek metų vis dar išliekantis vienu žymiausių Aleksoto simbolių. Įkurtas 1915 m., aerodoromas matė ir išgyveno visus svarbiausius besikuriančios Lietuvos įvykius ir būtent čia susikūrė pirmoji Nepriklausomos Lietuvos aviacija. Nors per šiuos metus aerodromui grėsė ne vienas sunaikinimas, visus kartus pavyko atsilaikyti ir dabar ši vieta klesti kaip niekada, savo buvimu kasdien primindama apie įkvepiančią skrydžio simboliką.
S. Dariaus ir S. Girėno aerodromas, dar vadinamas Aleksoto oro uostu, yra tiek vietinių, tiek aviacijos turistų mėgstama vieta, įtraukta ir į “Best flying destinations in Europe” sąrašą. Visgi kauniečiams jis geriausiai žinomas dėl jau ilgiau nei šimtmetį vykstančios kasmetinės aviacijos šventės, kurios metu dangų raižo įspūdingi pilotų pasirodymai, o visą Aleksotą užlieja linksma muzika.
Nors dabar aerodromas užima apie 70 ha plotą, o kilimo takas yra 1,3 km ilgio, 1915 m. jis buvo žymiai mažesnis. Pasaulinių karų metu ir tarpukariu šis aviacijos objektas ėjo iš rankų į rankas ir kiekvieni šeimininkai pasirūpino, kad jame vyktų pokyčiai. Nuo didžiausio pastato tuometinėje Lietuvoje – dirižablio angaro, papildomų takų bei pastatų iki radijo stoties įrengimo ir Europos akrobatinio skraidymo čempionato – aerodromas tikrai matė visko ir nuolat keitėsi. Vis dėlto, labiausiai jis žydėjo būdamas Lietuvos rankose ir būtent tada čia buvo iškovota daugiausia naujų pirmų kartų bei rekordų.
Dariaus ir Girėno aerodrome 1919 m. pirmą kartą pakilo lėktuvai su lietuviškais skiriamaisiais ženklais bei susiformavo civilinė ir karinė aviacija. Čia atliktas pirmas Lietuvoje šuolis parašiutu, išmėgintas pirmasis lietuviškas sklandytuvas, įvairūs lietuvių sukonstruoti lėktuvai ir parašiutininkų išskleista didžiausia Lietuvos vėliava (221 kv. m.). Galiausiai – šiame aerodrome 1933 m. minia žmonių laukė iš savo legendinio skrydžio grįžtančių S. Dariaus ir S. Girėno.
Akivaizdu, jog aerodromas yra pilnas patriotiškos energijos, drąsos ir ryžtingų aviatorių. Galbūt būtent dėl to jis vis dar stovi Aleksote, kadangi per šį laiką sunaikinimas aerodromui grėsė net kelis kartus. Pirmą kartą dar sovietmečiu, kuomet jo teritoriją buvo norėta paversti gyvenamųjų namų kvartalais, tačiau panašūs pasikėsinimai tęsėsi ir atgavus nepriklausomybę. Net ir pastaraisiais metais sklido kalbos apie aerodromo perdavimą, pardavimą, prijungimą tačiau aviatoriai padarė viską, kad jį išsaugotų. Iš tiesų, artimoje ateityje aerodrome netgi planuojamas itin reikšmingas atstatymas.
Šiuo metu aerodrome verda gyvenimas: jo teritorijoje įsikūręs Lietuvos aviacijos muziejus, besididžiuojantis savo įspūdingų gabaritų eksponatais, čia veikia leidykla “Plieno sparnai”, vyksta įvairūs renginiai bei šventės, edukacinės programos, mokymai, orientacinės varžybos. Aerodrome klesti ir aviacijos entuziastų bendruomenė, tad danguje neretai nardo motoskraidyklės, kilpas suka akrobatiniai lėktuvai, vyksta pažintiniai skrydžiai ir šalmus matuojasi šviežiai išmokyti pilotai. Tačiau viena įdomiausių Dariaus ir Girėno aerodromo vykdomų veiklų – aerokempingas, kuriame laukiami visi, norintys ryte pakilti kartu su lėktuvais ir įsigerti istorija alsuojančios atmosferos.
Metų metus nutrūktgalvius aviatorius, romantiškus svajotojus ir ryžtingus patriotus globojęs aerodromas iš Aleksoto istorijos bei atminties niekada neišnyks. Jo gyvybinga energija, gaubianti šį Kauno rajoną, kasdien įkvepia drąsiam ir svajingam gyvenimui.